Preotul Ioan Popescu, Un Dobreștean Patriot de Excepție dar Necunoscut

Preotul Ioan Popescu, Un Dobreștean Patriot de Excepție dar Necunoscut
Preotul Ioan Popescu, Un Dobreștean Patriot de Excepție dar Necunoscut
Ioan Popescu, Cândești, Dâmbovița 28 Sep 1896 – 27 Noi 1987 Dobrești, Argeș

Când unul trece, altul vine / În astă lume a-l urma / Precum când soarele apune
El și răsare undeva / Mihail Eminescu

        Ioan N. Popescu, popa Ionel, cum era cunoscut și rămas în memoria locuitorilor de pe valea Cârcinovului, s-a născut la 28 septembrie 1896 în satul Cândești Deal, ca fiu al preotului Nicolae Stan Popescu și al Paraschivei, fica lui Cârstea Cercel, din comuna Dobrești. Satul împreună cu Cândești Vale, Valea Mare, Aninoșani și Dragodănești formează comuna Cândești din județul Dâmbovița la hotarul cu județul Argeș. Prin Cândești Deal și Valea Mare comuna Cândețti este vecină cu Boțești care la rându-i este vecina din nord a comunei Dobrești.
        Mama sa i-ar fi insuflat credința cum că ar fi urmașii domnitorului Petru Cercel. În legenda File de Istorie face subtil legătura sa cu domnitorul Petru Cercel încheind-o așa: Că d-aia ne sunt Dobreștenii ambițioși și buni de gură / Că-n fiecare din ei curge sânge de domn, o picătură ... / Poate că am două picături de sânge din Petru Cercel / Că și eu bombardez cu versuri, contemporanii, tot ca el, 2 Oct 1976, Ionel Bătrânu.
        A fost un om de mare omenie cu vederile foarte largi deoarece a avut ca mentori spirituali pe Ion Mihalche – nașul său, pe Spiru Haret și pe Mihail Eminescu. Toți au militat și au făcut ce-au putut pentru ridicarea nivelului de trai și de educație a celor care lucrează efectiv pământul țării. Tot ei dau jertfa de sânge enormă deoarece guvernanții se ghiftuiesc pe seama înzestrării și instruirii armatei. Nu întâmplător cartea se încheie cu trei subiecte intitulate: Dărnicie boierească, Lăcomie boierească și Supliment comemorativ 1907-1977.
        Este un secol de când armata în loc să fie pregătită să tragă în inamici a tras în proprii frați sau părinți și a ucis circa 11000 de țărani flămânzi cărora le-au rămas pentru toată viața familiile numeroase fără principalul sprijin. Începe suplimentul cu: Gemea sub jugul sărăciei, de veacuri, țărănimea toată, / De mari boieri și de ciocoi, ca vitele, exploatată.
        În Dărnicie boierească, sătenii roagă pe boierul satului să-i ajute să construiască o școală nouă pe terenul deja cumpărat de ei. Acesta refuză dar le spune că ar da bani dacă s-ar construi o pușcărie pentru țăranii care-i atacă moșia. De nevoie împinși tot de aceștia țăranii adunau din pădurea lui vreascuri pentru foc, mai scăpau vitele de sub control și unii chiar furau pentru a-și hrăni copiii. În Lăcomie boierească este povestea unui țăran păcălit de același boier local care n-a mai supraviețuit decât până prin 1946 când a fost fugărit de săteni, a pierdut totul iar pe moșia sa s-a format în 1949 CAP-ul satului.
        Părintele a copilărit șapte ani în satul natal Cândești Deal. Apoi a plecat pentru totdeauna întorcându-se în satul mamei sale Dobrești. A făcut școala primară de 5 clase aici și a terminat-o în 1909. A stat în gazdă la preotul Ioan Dumitrăchescu care era căsătorit cu Lina sora mamei sale și care n-au avut copii dar au înfiat-o pe Niculina viitoarea soție a lui Ion Mihalache!
        Între 1909 este admis la Seminarul Teologic din București, unde se termina cu opt clase și cu examen de absolvire! În vara lui 1917 terminase doar șapte clase și toți elevii seminarului au fost trimiși pe front la compania 2-a sanitară. După un timp au primit ordin de lăsare la vatră dar nemții ajunseseră la Dragoslavele. Din proprie inițiativă a plecat să caute la București compania de la care tocmai venise și care se rătresăse la Zorleni lângă Bârlad! A plecat cu trenul către Bârlad și a făcut o săptămână din cauza haosului din stații, calea ferată,etc. Stațiile CFR erau pline cu trenuri de marfă și de refugiați. A ajuns la companie pe 18 noi 1916! când nemții ocupaseră Bucureștiul! A găsit la companie peste 100 de seminariști. I-au dat îmbrăcăminte specifică și în loc de instrucție sanitară toată luna decembrie i-au frecat cu instrucție de mers prin zăpadă!
        De Crăciun li s-a deschis o magazie și li s-a spus să ia fiecare ce dorește. Apoi li s-a spus că fiecare este pe cont propriu dar trebuie să se prezinte toți la Goești lângă Târgul Frumos! Au plecat în grupe pe lângă linia de cale ferată a dormit prin diverse sate pe jos căci în paturi dormeau rușii. Au ajuns într-o săptămână, li s-a dat un pumn de fasole și o strachină de mălai și s-au rugat de săteni să le facă ceva de mâncare cu acestea! S-au umplut de păduchi! Nu mai puteau să scape de ei și puneau cămașa la flacăra de la gura sobei și plesneau după ceva timp!
        În februarie au fost repartizați la diverse unități, regimente și spitale. Părintele a ajuns la un centru de triaj de la Bacău instalat în grajdurile unui regiment de obuziere. În loc de centru, părintele folosește permanent termenul de depozit datorită condițiilor și mizeriei! Cu camionul aduceau câte 7-8 răniți sau bolnavi de pe front. Majoritatea erau bolnavi de tifos exantematic. Zăceau pe jos, fără paturi, sute sau chiar mii de bolnavi. Dimineața brancardierii scoteau câte 10-15 morți și-i duceau la groapa comună! Părintele era obligat să-i înregistreze și la venire dar și la plecarea din depozit. Doctorii care îi vizitau zilnic dispuneau ca unii să fie trimiși la spitale.
        Era acolo și un centru pentru convalescenți adică pentru cei ce trecuseră de faza grea a bolii sau a rănilor și erau pe vindecare. Lor și sanitarilor li se dădea câte o pâine neagră plină cu pleavă și o ciorbă de varză sau de cartofi în care se vedeau doar coji. Și mulți au supraviețuit și cu așa ceva!
După victoria de la Mărășești toată Moldova a respirat ușurată, uitând chiar și de foame!
        A aflat că în august la seminarul Veniamin din Iași se va ține examen de absolvire a clasei a opta precum și examenul de diplomă absolvire seminar.
S-a dus deși nu deschisese nici o carte din clasa opta. Dorea să respire puțin alt aer dar să afle ce se cere și să se pregătească pentru examenul de anul viitor. A primit învoirea doctorulului colonel, un ordin de serviciu de o săptămână! La Iași a avut norocul să întâlnească un văr jandarm care l-a dus la un spital. Aici era o echipă de sanitari condusă, iar noroc, de consăteanul său Vasile Gheorghescu care i-a dat un pat și a intervenit să-i dea și mâncare la cantină.
        Deși făcuse doar șapte clase de seminar, s-a prezentat la examenul de clasa opta și răspunzând bine s-a prezentat și la cel de absolvire seminar. La subiectul cum se justifică războiul din punct de vedere moral a luat nota 10 iar la celelalte discipline a răspuns mulțumitor A ținut și o predică bună fiind felicitat de membrii comisiei. Deoarece expirase ordinul de servici s-a întors la Bacău aflând după c-a absolvit Seminarul pe primul loc cu media 9!
        S-a îmbolnăvit de febră tifoidă și a fost internat la Parohia ortodoxă Lazaret din Bacău unde s-a vindecat. De aici a fost trimis într-un centru pentru convalescenți de pe Muntele Pietricica, de lângă Piatra Neamț, care avea barăci imense din scândură. A stat aici până în ianuarie 1918 când au ars toate barăcile, probabil le-a dat foc cineva. S-a întors la compania sa și a fost trimis la spitalui 366 din Bacău. După semnarea păcii s-a dus la companie de unde a primit ordin de demobilizare. Ca să se întoarcă acasă în apropierea Paștelui a trebuit să treacă prin Galați și Brăila!
        În Mai a aflat că la 1 iunie la Azilul Elena Doamna din București se dă examen de diplomă pentru a profesa ca învățător! Încurajat de succesul de la Iași s-a prezentat la acest examen deoarece în clasele 6 și 7 de seminar avusese un profesor foarte bun de psihologie, pedagogie, didactică, metodică, logică, etc. Dar nu avea lecții practice cu copii care se făceau în clasa 8-a. S-au înscris peste 150 de candidați care absolviseră o școală normală, un liceu, un seminar afară de elevele de la la școala normală a azilului. Părintele a fost printre puținii care au rezolvat problema iar la subiectul de la istorie a răspuns foarte bine! A fost felicitat de comisie dar și de institutoarele de la școala unde a ținut lecția practică! Peste o săptămână s-a văzut cu media 8.90 și pe locul 6 între cei 113 de reușiți!
        Astfel, de la război s-a întors teafăr, cu diploma de preot, fără să mai facă și clasa opta de Seminar, dar și cu diploma de învățător fără să facă un liceu sau o școală de învățători de șase ani! O performanță unică care nu ține de noroc ci de pregătirea serioasă anterioară cu mentori unici precum Ioan Dumitrăchescu, dar și de geniul său! Căci părintele a fost genial în tot ceea ce a făcut!
        Pentru hirotonisire trebuia să se însoare repede. Preotul Iosif Voiculescu din Dragodănești, Cândești, Dâmbovița, îi oferea biserica, fata cu toată gospodăria, o bucată de pământ și 40000 lei! Era gata să încheie tranzacția când mama Lina, sora mamei sale și soția preotului Ioan Dumitrăchescu, i-a transmis că părintele ține foarte mult să-i urmeze ca preot la biserica sa din Dobrești. Este gata să demisiuneze imediat pentru a depune dosarele de pensionare la ambele slujbe. Îl mai sfătuiește să ia pe fata preotului Gheorghe Predescu care are 40 pogoane de pământ de la maica-sa și încă 80 pogoane la Beleți de la taică-său. Părintele avea și el similar de la mama sa în Dobrești precum și în Cândești de la tatăl său! Nu putea să ignore voința părintelui Dumitrăchescu care-l găzduise 5 ani și care-i dăduse o educație aleasă!
        Pe 13 Ianuarie 1918 se căsătorește cu Ivenița Predescu, în Februarie a fost hirotonisit iar pe 1 martie 1919 a fost numit preot la parohia Ungureni- Drăgoiești, Ialomița. La 15 Martie s-a aprobat schimbul de parohii între părintele Dumitrăchescu și părintele Popescu care astfel venea ca preot la Biserica Înălțarea Domnului din Cornet! Toate aceste tertipuri au fost facilitate de mentorul său pentru a grăbi intrarea în slujbă în Dobrești a preotului Popescu, pentru a se stabiliza și cu locuința fiind proaspăt căsătorit!
        S-a mutat cu chirie în casa lui Constantin Ionescu iar în toamnă s-a mutat tot cu chirie la hanul lui Nițescu care era în centrul satului pe locul unde azi se află Căminului Cultural! La 1 Sep 1919 s-a înființat al treilea post de învățător pe care a concurat cu Vasile N. Oprescu. A câștigat postul cu 8.90 dar a fost numit cu titlu provizoriu deoarece nu exista o a treia sală de clasă deoarece noua școală era pe finalizare. Era alocat la clasele patru și cinci.
        A început anul într-o sală a hanului închiriat de el pentru a locui și unde au fost aduse bănci de la școală. A început cu o promoție de excepție pregătită de părintele, învățătorul și directorul Ioan Dumitrăchescu. Printre aceștia erau: Nicolae Cristocea, Nicolae Șetraru, Gheorghe Rădulescu, Constantin Marinică, și Gheorghe Gheorghescu. Cu aceștia patru, după orele de școală, s-a apucat să pregătească o dramă istorică cu versurile Zorile ale lui Șt. O. Iosif. De Crăciun, Paște și vara.
        În 1922 reușește să se mute în propria casă și încep să apară și copiii lui! Până în 1923 a fost învățător titular în Dobrești dar și preot la Biserica Înălțarea Domnului din Cornet. A renunțat la funcția din învățământ pentru a se dedica proiectului de construcție a bisericii Adormirea Maici Domnului, proiect început prin 1911 de către Ioan Dumitrăchescu. Dar acesta s-a concentrat pe construcția noii școli finalizată în 1920!
        După multiple greutăți, biserica va fi sfințită în 1937 de către Miron Cristea, primul patriarh al României care din punct de vedere religios a devenit independentă înființându-se în anul 1925 instituția Patriarhului! Au fost prezenți zeci de mari personalități din toată țara!
După moartea părintelui Ioan Dumitrăchescu au rămas vacante posturile de președinte la băncile Dorința și Biruința. Sătenii l-au impus silit pe părintele Ioan Popescu!
        A contribuit la înființarea băncilor populare Dorința și Înfrățirea, a condus cooperativele de producție și consum Biruința și Treimea. A înființat fanfara, a inițiat o școală țărănească în care tehnicieni agricoli predau lecții sătenilor.
        La numai patru decenii de existență corul din Dobrești sub bagheta lui Nicolae Șetraru (al cărui destin a fost schimbat benefic de părintele Ioan Popescu, vezi finalul la această biografie) a ocupat locul 3 pe țară la Arenele Romane, București 1939 și locul 2 pe țară la concursul de la Craiova din 1943! Au avut concurente coruri cu renume din toate proviincile țării. La aceste succese a contribuit substanțial și părintele Ioan Popescu care a aplanat un conflict care putea duce la neparticiparea corului la aceste concursuri. Părintele a decis să-l pună dirijor pe Nicolae Șetraru în ciuda faptului că aveau angajat dirijor profesionist susținut de Ion Mihalache fapt ce-a iscat o neînțelegere între naș și fin. Până la urmă nașul a trebuit să-i felicite!
        În memorii, părintele ne spune că Nicolae Șetraru avea o voce minunată și învățase temeinic muzica la Școala Normală dar era prea timid. El trebuia să-l încurajeze mereu. Datorită incidentului din 1939 Șetraru a rămas titular și astfel în 1943 a adus de la Craiova și locul II pe țară!
În 1937 deja avea la activ, cu trupele sale de teatru, peste 30 spectacole dar nu prea avea sală și așa s-a gândit să construiască o clădire cu sală mare, etc. De aici a rezultat de fapt proiectul Căminului Cultural conceput cu nașul său Ion Mihalache!
        Între 1938 și 1941 cu contribuția sătenilor conduși de părinte dar mai ales a lui Ion Mihalache, nașul său, s-a construit căminul cultural multifuncțional, cel mai mare cămin cultural la acea vreme, și mult după, din satele țării. Căminul multifuncțional cum nu există altul similar în toate satele țarii, a fost rodul cooperării dintre el și nașul său de cununie, Ion Mihalache, al cărui colaborator apropiat i-a fost. Împreună cu Ion Mihalache au reușit să impună deschiderea unui izlaz comunal la care se tot opunea boierul local Crăsnaru care de-a lungul timpului s-a comportat mizerabil cu sătenii lui. La subsol a funcționat până în 1948 o școală de gospodărire pentru fete și baia comunală. La parter este o sală mare de spectacol cu scenă, bibliotecă și sala de lectură, două săli pentru dispensar care a funcționat aici până în 1947 când a fost mutat în casa soților Mihalache. Tot la parter în două camere a funcționat un magazin al cooperativei. La etajul 1 erau patru săli pentru birourile căminului și ale cooperativei, și o sală pentru muzeu. La etajul 2 erau 5 camere pentru oaspeți.
        Activitatea culturală excepțională din Dobrești n-ar fi fost posibilă fără acest cămin! Denumirea inițială a căminului a fost căminul Dumitrăchescu și Dobrescu, apoi Mihail Eminescu și imediat după 1989 la presiunea liderilor PNȚ și a liderului PNȚ Ion Diaconescu (originar din comuna vecină Boțești și rudă prin alianță cu Ion Mihalache) căminul a preluat numele marelui politician și om de omenie Ion Mihalache.
        Dar azi, după trei deceni, căminul are geamurile sparte (chiar și la fața principală de la șosea) și plouă de mult prin acoperiș! Ce să mai vorbim de renovare interioară,etc. Toate se desfășoară la fel ca la nivel de țară. Guvernatorii locali și primarii sunt interesați decât de buzunarele lor. Cu acceptul majorității care nu-și recunoaște niciodată vina căci de trei decenii girează pe cine nu trebuie!
        Prin 1948 autoritățile i-au luat cheile părintelui Ioan Popescu și l-au demis din funcția de director al Căminului Cultural. Cei doi străini, care l-au amenințat că-l vor duce undeva dacă nu predă cheile, au ars, în curtea căminului, peste 2000 de cărți ale bibliotecii comunale au distrus și alte documente importante din arhivă. Norocul a făcut că peste ceva timp a fost numit director Nicolae Șetraru care a salvat ce s-a mai putut salva!
M-am cutremurat din nou când am aflat așa ceva! Să ne amintim cum ungurii au ars, în Piața Brașovului circa 80000 cărți românești. Au fost adunate din regat și apoi cărate clandestin pe cărări de munte, în desagi, de către celebrul Badea Cârțan pentru copiii românilor din Transilvania care nu aveau acces la cărți românești. Acum unii români se comportau precum hunii sau alți cuceritori!
        Părintele fiind rudă prin alianță și cununat de Ion Mihalache a fost decenii de-a rândul ținta atacurilor pornite chiar de la localnici de nimic fiind chiar arestat și anchetat. După 1946, unii zeloși care doreau să parvină repede căutau fel de fel de subiecte legate de dușmanii poporului,etc. La nivelele superioare PCR nu mai suportau expresiile dese ale sătenilor din Dobrești legate de reperul Căminul Cultural și nu Centru satului. Desigur că erau alimentați cu subiecte de la slugile locale! Nu mai suportau deoarece era un cămin unic în țară și aminteau permanent de marele om politic Ion Mihalache care, prin tot ceea ce a făcut pentru Dobrești a devenit un fiu al satului. Crezând că vor scăpa de acest simbol au căutat un înlocuitor în crearea așa numitei Societăți Culturale. Dar degeaba, nu le-a reușit iar creația lor a fost uitată foarte repede!
        Pe lângă slujba de preot, părintele a avut un rol important în activitatea corală. De asemenea a fost creator și dirijor de echipe de teatru pentru care a compus texte și a fost chiar cenzurat de către mai marii căminului,etc.
Pentru binele sătenilor, pentru a obține fonduri în a termina construirea bisericii și altor obiective, părintele a schimbat trei partide: PNL, PNȚ și Partidul Națiunii. N-a trădat, n-a renunțat la principiile sale și a continuat să construiască și să ducă la bun sfârșit ceea ce a început deși vremurile îi erau potrivnice.
        Desigur ca să salveze întregul a făcut și compromisuri pe care pigmeii le umflă fără măsură deoarece nu suportă stejarul care ocrotește viața tuturor viețuitoarelor din el, și asigură oamenilor umbra de soare sau umbrela dacă sunt prinși de ploaie și nu au unde să se adăpostească! , coautorul.
Pe 30 Iunie 1977 în Post Scriptum la Legendele Satului Dobrești, autorul spune: "NU MAI VĂD Scrisul ... lucrarea iat-o; Si non e vero e ben trovato. Dacă nu-ți place, la coș o pune; De-intâi încearcă să scrii mai bune..."!
        (Si non e vero e ben trovato, expresie italiană care s-ar traduce cam așa: Chiar dacă nu este adevărat, este totuși bună ..., GB)
        O copie bătută la mașină i-a dat lui tata cu care era bun prieten și pentru a face exemplare pentru copiii lui. Din păcate circa 14 pagini lipseau și cu greu am făcut rost de manuscris din care am completat ceea ce-am crezut că lipsea.
        Ultimii 10 ani de viață i-a petrecut orb, iar suferința i-a fost curmată pentru somnul veșnic în 27 Noiembrie 1987. Locul său este în cimitirul Bisericii Adormirea Maicii Domnului la a cărei construcție a avut o contribuție decisivă și unde a slujit circa o jumătate de secol! Pe piatra funerară scrie: Am făcut de tânăr muncă voluntară, / Edificii mândre astfel se înălțară: / Biserica nouă, local de cămin / Sunt o mărturie c-am trăit din plin. / Am sădit la tineri gustul pentru artă / Și către Hristos le-am deschis o poartă. / Asta pentru semeni – Cerescule Tată, / Ție Ți-am păstrat inimă curată.
        Părintele Ioan Popescu face parte din grupul marilor ctitori ai școlarizării, culturalizării și al celor care au contribuit la ridicarea nivelului de trai și cultural al generațiilor de dobreșteni. Din acest grup, care a modelat conștiințe și a deschis drumul marilor personalități naționale plecate sau cu origini din Dobrești, fac parte Ioan Dumitrăchescu, Alexandru Dobrescu, Ion Mihalache, Ioan Popescu, Nicolae Șetraru, soții Rădulescu, soții Grădinaru, surorile Mihăiță, ș.a. Datorită lor, satul și localitatea Dobrești este în fruntea localităților sătești care au contribuit la dezvoltarea culturii și istoriei neamului fiind un exemplu demn de urmat.
        După câte-am aflat în ultimul an, afirm că părintele Ioan Popescu este singurul urmaș demn al părintelui Ioan Dumitrăchescu mentorul său! Dar el a avut mentori foarte mari precum Mihail Eminescu, Spiru Haret și Ion Mihalache care i-a fost naș dar și rudă prin alianță! Ca și mentorul său decedat la datorie, a fost o conștiință unicat închinată locului, neamului și țării. A pus în practică doctrina lui Mihail Eminescu, a lui Spiru Haret dar și a lui Ion Mihalache!
        Deși ar trebui să închei, trebuie să prezint câte ceva de cum a ajutat elevii foarte buni dar fără posibilități de a merge la școli mai mari.
        La terminarea școlii Ion Rădulescu și-a înscris băiatul la școala normală din Pitești, Vasile Frâncu a înscris și el acolo pe cumnatul său. S-a dus la tatăl lui Nicolae Șetraru și l-a întrebat de ce nu-și înscrie și el băiatul. I-a spus că n-are bani. Vinde bucata de pământ pe care i-o vei da și o să câștige el pe lună cât face aceasta! Astfel și-a înscris băiatul! S-a dus la Vasile Oprescu și-l întreabă de ce nu-și trimite fata la școală. Locul fetei este la oale și la vatale! Este păcat nene deoarece fata este foarte bună la carte. Uite Lica lui Niculache a ieșit învățătoare și primește 800 lei pe lună! Părinte am încercat cu băiatul dar degeaba. Nu vreu să mă mai ard odată. Fata reușește nene Vasile, garantez eu! Cu ce garantezi? Dacă n-o reuși plătesc eu cheltuiala! Cu condiția asta o înscriu.
        Constantin Marinică era un ghindoc orfan de tată și mai avea trei frați mai mici la școală și mama lor nici o sursă de venit! Părintele l-a luat acasă să-i legene copiii și i-a zis: Codine te trimit la școala de agricultură din Nucet (Dâmbovița unde este și o mânăstire) dar să ști că n-are cine veni după tine. Adică n-are cine să-l ducă și va trebui să se descurce singur să ia și trenul deși nu văzuse unul,etc! Părintele îi explică cum să ia și să schimbe trenurile, cum să ajungă la director pe care să-l roage să-l înscrie la examen,etc. În final îi spune că va reuși! Apoi te întorci pe unde ai venit iar la toamnă te pregătim noi!
        În ajunul plecării la preot vine Constantin Gheorghescu care zice că vrea să trimită și el băiatul la Nucet! Așa au dus cei doi copii la gară la Călinești cu căruța și erau gata să piardă trenul, biletele fiindu-le date pe fereastră! Au reușit amândoi, iar preotul i-a dat lui Codin haine, încălțăminte și tot ce trebuia pentru școală! După școală Codin a fost numit casier la o fermă prin Oltenia. După armată vine la părinte și-i spune că vrea să se însoare. Părintele îi spune că deși fata este bună nu trebuie să se însoare și să se oprească aici. I-a spus să se ducă la Chișinău la o școală medie de Agricultură. Codin îi spune că n-are bani. Părintele i-a spus că are câteva mii de lei de-ai lui fratele său și să-i ceară împrumut. Face școala la Chișinău și când se întoarce s-a îndrăgostit de o profesoară Geta. Îl întreabă pe părinte dacă-i dă voie! Nu, trebuie să mergi la facultate. N-am bani! Fratele tău Gheorghe are la mine câteva mii, cere-i cu împrumut! A făcut facultatea! Din întâmplare, într-o vară părintele se plimba cu soția prin Cișmigiu! Îl vede pe Codin, încă student, cățărat pe o scară înaltă și tunzând arborii! Când a terminat facultatea Ministerul Industriei cere să i se recomande 20 băieți buni pentru a-i face directori peste noi fabrici de marmeladă printre care se afla și noua fabrică din Dobrești! Așa a ajuns Codin Marinică director la aceasta!

4 Mai 2021 Gheorghe Ghe. Borcan

Amintiri Incredibile din Primul Război Mondial

        În vara lui 1917 terminase 7 clase de seminar și toți elevii seminarului am fost trimiși pe front la compania 2-a sanitară. După un timp am primit ordin de lăsare la vatră dar nemții ajunseseră la Dragoslavele. Din proprie inițiativă am plecat la București să caut compania de la care tocmai venisem și care am aflat că se retrăsese la Zorleni lângă Bârlad! Am plecat cu trenul către Bârlad și am făcut o săptămână din cauza haosului din stații, calea ferată,etc. Stațiile CFR erau pline cu trenuri de marfă și de refugiați. Am ajuns la companie pe 18 noi 1916! când nemții tocmai ocupaseră Bucureștiul! Am găsit la companie peste 100 de seminariști. Mi-au dat îmbrăcăminte iar în loc de instrucție sanitară în toată luna decembrie ne-au pus să mergem prin zăpadă!
        De Crăciun ni s-a deschis o magazie și ni s-a spus să luăm fiecare ce vrem. Apoi ni s-a spus fiecare cum puteți, pe unde puteți să ajungeți la Goești lângă Târgul Frumos! Am plecat în grupe pe lângă linia de cale ferată, am dormit prin diverse sate pe jos căci în paturi dormeau rușii. Am ajuns într-o săptămână. Ni s-a dat un pumn de fasole și o strachină de mălai și ne-am rugat de săteni să ne facă ceva de mâncare cu acestea! Ne-am trezit plini de păduchi! Nu mai puteam scăpa de ei și puneau cămașa la gura sobei și auzeam cum plesneau după ceva timp!
        În februarie am fost trimiși la unități, regimente și la diverse spitale. Am fost distribuit la un depozit de triaj răniți de la Bacău care era instalat în grajdurile unui regiment de obuziere. Zilnic, cu camionul ne aduceau câte 7-8 răniți sau bolnavi de pe front. Majoritatea erau bolnavi de tifos exantematic. Zăceau pe jos, fără paturi, sute sau chiar mii de bolnavi. Dimineața brancardierii scoteau câte 10-15 morți și-i duceau la groapa comună! Eram obligat să-i înregistrez și la venire dar și la plecarea din depozit. Doctorii care ne vizitau zilnic dispuneau ca unii dintre bolnavi sau răniți să fie trimiși la spital.
        Alăturat era și un depozit de convalescenți. Lor și nouă sanitarilor ni se dădea câte o pâine neagră plină de pleavă și o ciorbă de varză sau de cartofi în care nu se vedeau decât coji de cartofi. Și mulți am supraviețuit și cu așa ceva! După victoria de la Mărășești toată Moldova a respirat ușurată, uitând chiar și de foame!
        Am citit că în august la seminarul Veniamin din Iași se va ține examen de clasa 8-a precum și examenul de diplomă de absolvire seminar. M-am dus deși nu deschisesem nici o carte din clasa 8-a! Eram cu gândul să aflu ce se cere și să mă pregătesc pentru examenul de anul viitor. Am primit învoire de la doctorul-colonel care mi-a dat un ordin de serviciu de o săptămână! La Iași am avut norocul să întâlnesc un văr înrolat la jandarmerie care m-a dus la un spital unde era o echipă de sanitari condusă de Vasile Gheorghescu, din Dobrești. Mi-au dat un pat dar și mâncare după câteva intervenții. Deși făcusem doar șapte clase, m-am prezentat la examenul de clasa opta și răspunzând bine m-am prezentat și la cel pentru diplomă de absolvire seminar! Subiectul de bază a fost cum se justifică războiul din punct de vedere moral! Am luat 10 la acesta care a contat la media generală. Apoi am făcut o predică bună fiind felicitat de comisie. La celelalte discipline am răspuns mulțumitor. Deoarece expirase ordinul de ședere, m-am întors la Bacău. Ulterior mi-a scris un coleg care mi-a comunicat c-am absolvit seminarul pe primul loc cu media 9!
        După ce m-am întors la Bacău m-am îmbolnăvit de febră tifoidă și am fost internat la Parohia ortodoxă Lazaret din Bacău unde m-am vindecat. De aici am fost trimis într-un depozit de convalescenți de pe Muntele Pietricica, de lângă Piatra Neamț, care avea barăci imense din scândură. Am stat aici până în ianuarie 1918 când ne-au ars toate barăcile, probabil că cineva le-a dat foc intenționat. M-am întors la companie și am fost trimis la spitalui 366 din Bacău. După semnarea păcii m-am dus la companie de unde a primit ordin de demobilizare. Se apropia Paștele și doream să fiu acasă. Pentru aceasta a trebuit să trec prin Galați și Brăila!
        În luna Mai am citit într-un ziar că la 1 iunie la Azilul Elena Doamna din București se dă examen de diplomă pentru a profesa ca învățător! Încurajat de succesul de la Iași m-am prezentat la acest examen deoarece în clasele 6 și 7 de seminar avusesem un profesor foarte bun de psihologie, pedagogie, didactică, metodică, logică, etc. Dar nu aveam lecții practice cu copii care se făceau în clasa 8-a. L-a examen s-au prezentat peste 100 de candidați care absolviseră o școală normală, liceu, seminar dar fără elevele de la la școala normală a azilului. Am fost printre puținii care am rezolvat problema iar subiectul de la istorie l-am tratat după toate regulile cerute! Am fost felicitat de comisie dar și de institutoarele de la școala unde am ținut lecția practică! Peste o săptămână cu media 8.90 eram pe locul 6 între cei 113 de reușiți!
        După toate patimile părintele supraviețuitor s-a întors și cu diploma de preot fără să mai facă și clasa opta de seminar, Dar s-a întors și cu diploma de învățător fără să facă un liceu sau vreo școală de învățători care era de șase clase! Este rezultatul seriozității de la școala de excepție din Dobrești dar și a lui Ioan Dumitrăchescu, primul și principalul său mentor! Este un final incredibil.
        Avem ocazia să vedem patimile soldatului român de la un mare dobreștean și mare patriot român! De aceea am decis că amintirile sale trebuie să stea alături de ale lui Eminescu, Camil Petrescu și Topârceanu! Să nu fie date uitării dar și să învățăm ceva de cum nu trebuie guvernată țara și Armata care trebuie înarmată și pregătită permanent ca să apere ceea ce ne-a mai rămas din moși strămoși după prea mari jertfe din cauza unor inconștienți, trădători sau nesimțiți care-și arogă dreptul de a ne decide viitorul!

8 și 29 Noi 2023      Gheorghe Ghe. Borcan